תיאטרון הבימה מעלה את ההצגה "הערת שוליים", עיבוד בימתי מרתק לסרטו עטור הפרסים של יוסף סידר, שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר. המחזה, מאת נגה אשכנזי ובבימויו של משה קפטן, מביא לבמה דרמה משפחתית מורכבת ועמוקה המתרחשת בעולם האקדמי הירושלמי.
העלילה מתמקדת במערכת היחסים הסבוכה בין אב ובנו, שניהם חוקרי תלמוד באוניברסיטה העברית. הקונפליקט המתמשך ביניהם מגיע לשיא דרמטי כאשר אחד מהם זוכה בפרס ישראל. אירוע זה מצית סדרת אירועים שמאיימת לפרק את המרקם המשפחתי העדין ומעלה שאלות מהותיות על אמת, כבוד, והקרבה שבין הצלחה מקצועית ליחסים משפחתיים.
ההפקה מתהדרת בצוות שחקנים מרשים הכולל את אריה צרנר, גילת אנקורי/ליאת גורן, צחי הלוי/יפתח קליין, ריקי בליך/מלי לוי, יגאל נאור, ניר זליחובסקי ועוד רבים וטובים.
כרטיסים, מחירים ולוח הופעות
ההצגה, שאורכה שעה וחמישים דקות, תוצג באולם רובינא בתיאטרון הבימה במהלך החודשים הקרובים. מחיר הכרטיס הרגיל העומד על 226 ש"ח בקופות התיאטרון אך תוכלו למצוא כרטיסים מוזלים ב-100 ש"ח בלבד באתר משרד הכרטיסים "קופת בראבו" בעמוד הבא. כמות הכרטיסים המוזלים מוגבלת לכן מומלץ להזדרז עם הרכישה.
עיר | תאריך | מיקום ההצגה | כרטיסים | ||
---|---|---|---|---|---|
תל אביב-יפו | תיאטרון הבימה תל אביב - אולם רובינא | תל אביב-יפו | אזלו הכרטיסים הערת שוליים - תיאטרון הבימה שעה ו-50 דקות | ||
תיאטרון הבימה תל אביב - אולם רובינא |
29 כרטיסים 100 ₪ תל אביב-יפו |
רכישת כרטיסים הערת שוליים - תיאטרון הבימה שעה ו-50 דקות | |||
תיאטרון הבימה תל אביב - אולם רובינא |
22 כרטיסים 100 ₪ תל אביב-יפו |
רכישת כרטיסים הערת שוליים - תיאטרון הבימה שעה ו-50 דקות | |||
תיאטרון הבימה תל אביב - אולם רובינא |
18 כרטיסים 100 ₪ תל אביב-יפו |
רכישת כרטיסים הערת שוליים - תיאטרון הבימה שעה ו-50 דקות |
"הערת שוליים" הוא סרט דרמה ישראלי מרשים משנת 2011 בבימויו של יוסף סידר. הסרט מספר סיפור מורכב על מערכת היחסים בין אב ובנו, שניהם פרופסורים בחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים.
במרכז העלילה עומדים אליעזר שקולניק (שלמה בראבא) ובנו אוריאל (ליאור אשכנזי). האב הוא פילולוג המתמחה בחקר נוסחי התלמוד הירושלמי, איש של המחקר הישן והמדויק, המתוסכל מכך שעבודת חייו התייתרה בעקבות תגלית של חוקר אחר. הבן, לעומתו, הוא כוכב אקדמי פופולרי המייצג את שיטות המחקר החדשות, שנתפסות בעיני אביו כשטחיות.
הדרמה מתעצמת כאשר אליעזר מקבל הודעה שזכה בפרס ישראל, אך מתברר שחלה טעות – הפרס למעשה נועד לבנו. אוריאל, במקום לחשוף את הטעות, מנסה לשכנע את ועדת הפרס להעניק את הפרס לאביו. יושב ראש הוועדה, פרופסור יהודה גרוסמן (מיכה לבינסון), מתנגד לכך בתוקף, מה שמוביל לעימות חריף.
הסרט בנוי בשכבות מורכבות של מתח משפחתי ואקדמי. בעוד אוריאל מקריב את סיכוייו העתידיים לזכות בפרס למען אביו, האב מבקר בחריפות את עבודתו המחקרית של בנו בראיון עיתונאי. המתח מגיע לשיאו כשאליעזר מגלה שנימוקי הפרס נכתבו על ידי בנו ולא על ידי ועדת הפרס.
הסרט זכה להצלחה בינלאומית יוצאת דופן: הוא זכה בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן 2011, בתשעה פרסי אופיר (כולל הסרט הטוב ביותר), והיה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. הוא גם היה הסרט הישראלי המצליח ביותר בקופות בשנת 2011.
מבחינה סגנונית, הסרט משלב דרמה משפחתית עם סאטירה על עולם האקדמיה. הוא מצטיין בצילום מדויק של ירון שרף, המנצל היטב את הלוקיישנים הירושלמיים כמו הספרייה הלאומית, קמפוס גבעת רם ושכונת רחביה. פסקול הסרט, שחובר על ידי עמית פוזננסקי, משלב מוזיקה קלאסית עם מוטיבים מודרניים.
הסרט מתאפיין בשכבות רבות של משמעות ורמזים. למשל, שמו "הערת שוליים" מתייחס למקור גאוותו של אליעזר – אזכורו בהערת שוליים בספרו של מורהו, אך גם למעמדו השולי באקדמיה לעומת בנו המצליח. הסרט גם מכיל רמזים רבים לדמויות אמיתיות מעולם האקדמיה הישראלית.
באופן מעניין, הסרט מסתיים בצורה פתוחה – ברגע שלפני הכרזת הזוכים בטקס פרס ישראל, כשהצופה אינו יודע מה בדיוק קרה בסוף. סיום זה עורר דיונים רבים ופרשנויות שונות.
בשנת 2022, הסרט זכה לעיבוד צרפתי בשם "מאסטרו", המעביר את הסיפור מעולם האקדמיה התלמודית לעולם המוזיקה הקלאסית, מה שמעיד על האוניברסליות של הנושאים בהם עוסק הסרט – יחסי אבות ובנים, קנאה מקצועית, והמתח בין מסורת לחדשנות.